fredag 1 januari 2010

De bluffande girigbukarna skor sig


På årets första dag sitter jag och tittar i min deklaration för inkomståret 2008. Hade jag varit under 65 år och tjänat 19000 kronor under 2008 så hade jag fått ett jobbavdrag på ca 300 kronor per månad, enligt uträkning på riksskatteverkets hemsida. Som pensionär får jag 0 kronor. Det är tydligen tänkt, att pensionärer med låg eller medelstor pension (jag har 16000 brutto i månaden), som vill tjäna en extra krona (och som särskilt behöver det) inte skall ha något jobbavdrag. Nu säger alliansen att pensionärer, som arbetar efter 65 år har större jobbavdrag än de som är under 65.. Men...? Om slutresultatet blir 0 kronor så är väl det inte något annat än tomt prat! Då jag lärt mig under mitt liv att politikers löften är bara munväder och politisk propaganda så gick jag inte på den bluffen utan betalade 43% i skatt på de 19000 kronorna. Fick ändå en restskatt på 712(!!!) kronor enligt mottagen preliminärdeklaration. OK enligt skattemyndigheten, så är reglerna! Systemet är tydligen konstruerat för att gynna politiker eller direktörer som avgår med hög pension och som därefter sitter i någon styrelse med bra arvode och sedan kan utnyttja jobbavdraget. Om jag omfattats av girigheten som har brett ut sig i samhället, så skulle jag naturligtvis jobbat svart och fått behålla 8170(43%) plus 712(restskatt) =8882 kronor. Det är dyrt att vara hederlig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar